چه خوش ست آواز دف

چه خوش ست آواز دف

ساز زنده
محمدپور معصوم می‌گوید: تقریبا 10سال است که با دف دوستی خاصی پیدا کرده‌ام. بعد از اینکه این هنر را از آقای تعریف آموختم تازه متوجه شده‌ام که این ساز یک ساز کاملا حی (زنده) است، چرا که دو عنصر سازنده این ساز پوست و چوب هستند و تمام نوازندگان دف به اتفاق بر حی بودن این ساز تاکید خاصی دارند. اجزای سازنده دف که متشکل از یک چوب مدور به قطر 70 تا 90 سانتیمتر است و در عرض 5 یا هفت سانتیمتر، این عضو سازنده به نام کمه است که با اضافه‌کردن پوست و گل میخ و حلقه یک ساز کاملا سنتی ساخته می‌شود.
اگر می‌خواهید هنگامی که صدای دف شما بلند می‌شود نظر همگان را جلب کند و صدای بسیار روحبخش و آرامش‌دهنده‌ای از آن بلند شود، باید یک رابطه معنوی و دوستانه با ساز برقرار کنید. یعنی موقع نواختن دف کاملا احوالات معنوی را در ضمیر خود روشن ساخته و تمام فکر و ذکر‌تان باید به دف و روح دف معطوف باشد. در غیر این صورت و عدم رعایت الزامات ذکرشده هیچ وقت نمی‌توان صدای مورد دلخواه را از دف شنید. در برخی از مکان‌ها از دف برای همراهی جمع در ادا کردن اذکار الهی و برای دریافت انرژی‌های مثبتی که از نواختن دف تولید می‌شود استفاده می‌کنند، یعنی برای هر ذکری که می‌گویند یک ریتم خاصی را اجرا می‌کنند. ذاکرین نیز با اجرای ریتم‌های متفاوت متوجه می‌شوند چه موقع از چه ذکری‌ باید استفاده کنند که نماد این گفته را می‌توانید در موسیقی عرفانی سلسله قادریه دنبال کنید.
میدان بهارستان
یکی از بزرگترین مراکز عرضه و تولید دف و اکثر سازهای سنتی میدان بهارستان است. در این میدان ده‌ها مغازه در کنار یکدیگر یکی از مراکز عظیم تولید و پخش انواع دف شده‌اند که نمای بسیار جالبی نیز به این فضا داده‌اند.
علی درویش‌ یکی از فروشندگان این ساز می‌گوید: امروز دیگر این ساز تنها متعلق به خانقاه‌ها نیست بلکه در اکثر گروه‌های موسیقی، دف از جایگاه مناسبی برخوردار است و همیشه طرفداران خود را دارد.
وی در ادامه می‌گوید: استفاده از دف که هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان لذت‌بخش است در گذشته با مشکلات متعددی همراه بود ولی دیگر این مشکل به صورت کلی حل شده است چراکه دیگر سازندگان دف، دف‌هایی کاملا سبک می‌سازند و عرض کمه آن را حدود 5سانتی‌متر محاسبه می‌کنند و دیگر هیچ نوازنده‌ای از نواختن این ساز خسته نمی‌شود.
آموزش
با توجه به زیاد شدن روزافزون علاقه‌مندان به آموزش دف، امروزه شاهد حضور بیش از یک‌هزار و پانصد نفر استاد آموزش دف به صورت حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای هستیم. دف به دو صورت نتی و گوشی آموزش داده می‌شود.
فرزانه بنت‌معصوم می‌گوید: با اینکه چیزی حدود هشت سال است که به آموزش نواختن دف مشغول شده‌ام ولی هنوز کمبودهایی در وجود خود احساس می‌کنم و همیشه به شاگردانم می‌گویم که یادگرفتن دف به صورت نتی درست است که مقداری راحت‌تر است ولی دف را خشک می‌کند. چراکه از استادم خلیفه کمال رحیمی شنیده‌ام دف که از میراث‌های گرانبهای ما است، باید به صورت سنتی یا همان گوشی آموزش داده شود تا به جان و دل شنونده اثر مثبت بگذارد.
هزینه‌های کلاس‌های آموزش متفاوت است. بعضی به صورت جلسه‌ای حساب می‌کنند و بعضی دیگر در قالب ترم‌های آموزشی هزینه‌ آموزش را دریافت می‌کنند.

 

                                                                منبع:http://www.donya-e-eqtesad.com


نظرات شما عزیزان:

جمشید الهی
ساعت14:21---12 آذر 1393
با سلام وارزوی سلامتی برای شما نازنین بسیار جالب بود بویژه موضوع نتی وگوشی بودن ان چون به اموزش دف مشغولم در عمل همینطور است چون گاهی حس و حالی هست که نوشتنی
نیست باید دید وشنید. پایدار باشید


مجید
ساعت16:18---15 فروردين 1393
سلام. خیلی ممنون به خاطر اطلاعاتتون.

بی نام
ساعت16:17---15 فروردين 1393
وبلاگ خیلی زیباست

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:, ] [ 22:1 ] [ zhilamo(ژیله مو) ]
[ ]